Las Palmas och segling till Mindelo, Kap Verde
Det är nu dag 6 på seglingen från Gran Canaria till Kap Verde. Solen lyser på havet och det är mäktigt att segla söderut ett par hundra sjömil utanför Afrikas kust. Havet är minst sagt oroligt. Vågorna, bitvis 3-4 meter höga, kommer från olika håll och gör att Andante gungar vilt och broachar. Mer om det senare för nu kommer först om vår tid i Las Palmas.
Vi la till i Las Palmas en månad före julafton. I vårt förra inlägg skrev vi om Marina Las Palmas. Det finns säkert de som stortrivs där, då har de förmodligen inte legat vid T-pontonen. Vi hade en lång lista med saker som skulle fixas men det var inte så mycket som hanns med trots att vi låg där i över 5 veckor. Claes hade också ett jobbuppdrag som drog ut på tiden och Annas barn och barnbarn var på besök under större delen av december månad.
Vi hann med några bad på Las Canteras samt utflykter till Mas Palomas och vulkankratern strax utanför Las Palmas. Dagen efter Annas familj åkt hem, kom sandstormen Calima till Gran Canaria och friden var slut. Mer om det i förra inlägget. Båtarna var täckta av ett tunt lager sand och luften var farlig att inandas. Väderprognosen lovade regn men tji fick vi. Inget regn, - upp med vattenslang i masterna och spola rent!
Viking Explorers, som leds av Carlota och Oliver, hade seminarium inför överseglingen till Karibien. Mycket information om allt möjligt, t ex satellitkommunikation och första hjälpen, samt tips och hjälp inför inköp av mat till överseglingen och den första tiden i Karibien, där det mest är dyrt. Carlota tog oss på en rundtur i gamla delen av Las Palmas samt att de ordnade en kanarisk afton på restaurang. De har även hjälpt oss med två digitala möten via internet med representant för Predictwind. Nu har vi vinkat hejdå till dem i Las Palmas och ser dem igen i Grenada där de tar emot oss och ordnar med fest. På Kap Verde finns annan personal från Viking Explorers för att ta emot och bistå oss. Vi är än så länge väldigt nöjda med deras hjälp och rekommenderar dem till kommande långseglare som ska till Karibien.
Las Palmas är det perfekta stället för inköp inför en lång överfart. Flera affär har gratis hemkörning och det mesta finns att få tag på. Vi var ute på IKEA ett par gånger och köpte mat bland annat. Det jobbiga kommer när man ska få in allt i båten...
Vårt beslut var tidigt att inte ha med crew ombord och det står vi fast vid. Meningen är att eftersom vi ska fortsätta segla shorthanded, dvs bara två ombord som seglar, kan vi lika gärna göra det från början. Vårt val var enklare då vi valt att segla med Viking Explorers och därmed inte är ensamma på vår första längre översegling till Karibien. Vi kommer inte att se de andra båtarna men vi vet att de finns där och vi kommer att kunna kontakta dem. Vi har en marinradio dvs en typ av kortvågsradio som ska fungera överallt. Numera anses den av många vara ålderdomlig teknik men den är fortfarande en bra kommunikationskanal för de som seglar i t ex Stilla havet. Just för tillfället verkar vi inte få igång den, kanske lätt avhjälpt när båten står still... Vi har Starlink som ger oss wifi och det senaste vi hörde var att den har fungerat över hela Atlanten men inte på Kap Verde. Vi har även Iridium Go, satellitkommunikation. Säkerheten är viktig och därmed kommunikation. Att vi kan streama Netflix och facetima med familjen hemma är en bonus.
Nu har vi alltså lämnat Las Palmas och det är dag 6, onsdag 11/1. De första båtarna anlände till Mindelo i morse men vi har en god bit kvar. På grund av motorrrassel blev vår avsegling något senare än den stora klungan. Några båtar kom iväg först i helgen. Vi är totalt 23 båtar och flera av dem är katamaraner. Undanvindsegling passar dem och alltså var första båten till Kap Verde en katamaran. Vi är en av de minsta båtarna, med våra 40 foot. Vi är glada att vi har hunnit ikapp klungan och inte hamnat sist.
Så här långt har vi alltså haft ordentligt med vind och vågor. När man är två ombord är det inte så många händer som kan hjälpas åt och vi har därför lagt ner att fiska. Vi har haft fullt sjå med att få till en bra segelsättning som ska stämma med de förutsättningar som vi har. Höga vågor med kort period dessutom från olika håll. Vågorna ser ut att krascha in i varandra och därmed ändra mönster. Just nu har vi wing on wing ned storsegel och genua samt kutterstagsfock. Med mesan blir det tungt för Sören, vårt vindroder. Det här är vår längsta översegling och vi erfar nya saker hela tiden. Under den här seglingen har vi haft flera broachar, dvs ofrivilliga lovningar, inte kul. Vatten har sköljt över båten och en våg dränkte allt i sittbrunnen. Vi har fått många nya blåmärken och insett att man faktiskt kan ramla ur sängen även om man håller i sig. Det blir bara lite jobbigt att somna med musklerna på helspänn. Men vädret är annars bra och vi ser ibland någon båt vid horisonten. Trots att tracking får det att se ut som om vi ligger nära andra båtar, är de för långt bort för att man ska kunna göra det.
Nu väntar vi bara på att få komma fram till Mindelo och ladda om för den stora överfarten!
Skönt att allt verkar gått bra för er, trots broachningar. Förstår att det stundtals varit "hela havet stormar" men det är ju så det är...
SvaraRaderaFantastiskt att ni haft internet så långt ut från land, gissar att er starlink är det som gjort det!
Roligt att följa er färd. Kan rekommendera att ni hyr taxichaufför som kör er runt på São Vicente när ni varvat ner efter sitt ni angjort Mindelo .
Kram på er
Vi hann tyvärr inte med några utflykter. Hade fullt upp med båtjobb hela tiden. Nästa gång...
RaderaDet stämmer att det är Starlink som funkar så bra! Överallt utom på Kap Verde.
Kram
Undrar om vi behöver säkerhetsbälte till akterkojen inför framtida Atlantsegling om det rullar så grovt som ni upplevt?
SvaraRaderaNi har mycket datakomm ombord så det blir extra kul att följa er nästan live
Ha de
sy Ultima
Ingen dum idé med säkerhetsbälte. Ha ha! En i vår grupp pratar mycket om att ha bönsäckar, saccosäckar, i sängen. Verkar funka. För rullar gör det, mer eller mindre.
RaderaAntar att ni har sjukvårdsböcker ombord men har ni telefonnummer till läkare? Man är ganska ensam där ute trots allt. Hade med mig dessa nummer när jag gick över Atlanten 2021 - de bör kanske kollas upp. SOS Alarm Satellit +4663107112 och Radio Medical Inmarsat C581 426 590 010 och kontakt med TMAS.
SvaraRaderaHa en underbar segling över!
Tack för tipset, Mia! Vi noterar och hoppas att vi aldrig behöver använda dem🙂
RaderaVet hur tufft det kan bli i grov oregelbunden sjö. Ta inte ut er helt. Ser fram emot fortsatt uppdatering.
SvaraRaderaVi räknar blåmärken när vi kommit fram. Just nu har vi det toppen!
Radera