Fortsättningen av resan på kanalerna. Ett stopp i Belgien och nu Frankrike

Efter vi hade lämnat Lemmer seglade vi ut på Ijsselmeer i strålande solsken. Inte mycket vind men det gick att segla ett tag i alla fall. Sjön har tidigare varit en havsvik som på konstgjord väg blivit en sjö med ett inte alltför imponerande djup. Det är markerade rännor som gäller och därför inte så mycket svängrum. Vi korsade över till Enkhuisen och gick in i den stora navidukten. En navidukt är en sluss som ligger som en akvedukt över motorvägen. Den är delad så att man slussar in från båda håll parallellt i två olika slussbassänger.

Markermeer heter nästa del av sjön. Vid den ligger det lilla samhället Edam. Vi fick låna cyklar i hamnen och begav oss in till byn för att se oss om och, naturligtvis, köpa ost. Nästa morgon gick färden vidare till Amsterdam. Vädret var varmt, väldigt varmt och det var i princip vindstilla. Det hade varit en helt okej tur om vi inte hade blivit invaderade av miljontals svärmande insekter! 🥺 De låg i drivor på båten men vi lyckades begränsa det till bara ett hundratal inne...

Nästa stopp var Amsterdam. Nu var vi redo för storstaden! Vi fick en fin plats i Sixhavens marina. Första kvällen åkte vi på sightseeing i en kanalbåt. Nästa dag blev det Rijksmuseum och The Heineken Experience, ett museum i modern tappning (😁) med ölprovning och bar. På kvällen kom Claes kusin Malin, som bor söder om Amsterdam, på besök. Väldigt trevligt!

Malin gav oss några tips på aktiviteter för den sista dagen. This is Holland är ett 5D-äventyr som innebär att man o en simulator flyger över Holland i stolar som lutar och kränger ganska ordentligt. Häftig upplevelse! Tanken var att vi skulle gå genom Amsterdams kanaler med vår båt den natten men det gick inte att få fram information om de ens öppnar broarna en tisdagnatt. Vi blev rekommenderade att ta kanalerna via Haarlem  istället.

Kanalerna i Holland är så fina! Alla väderkvarnar och hus med små (och stora!) trädgårdar som vi har tuffat förbi utmed kanalerna, - en fantastisk upplevelse! Haarlem är en fin liten stad med en väderkvarn i centrum vid kanalen. Det har blivit en hel del broöppningar och vid ett fåtal ställen även lång väntan. Under två dagar tog vi oss till utkanterna av Rotterdam. Därefter fortsatte vi söderut och hamnade i Hellevoetsluis, som vi blivit rekommenderade. Jättefint ställe! Återigen fick vi låna cyklar och ta oss in till samhället för att handla och äta middag. Hellevoetsluis ligger vid en annan sjö och i närheten ligger Stellendam där vi slussade ut på Nordsjön.

Nu kunde vi äntligen hissa segel igen! Vi hade ett fantastiskt väder med strålande sol. Sent på kvällen kom vi fram till Oostende i Belgien. Nästa morgon bar det av igen, nu mot Frankrike.

I strålande solsken, strax utanför Calais, gick jag ner för att för att laga lunch. Plötsligt ropade Claes på mig och bad mig komma upp i sittbrunnen. Ca 50 m bort låg en ribbåt på 8-10 meter och den var helt överlastad med folk. Vi bedömde att det var 30-40 personer av förmodligen afrikanskt ursprung på väg över sundet till England. Claes hade inte sett dem eftersom de bevakades av en fregatt från franska flottan som hade skymt ribben. Vi var sedan tidigare medvetna om att myndigheterna definitivt avråder segelbåtar att gå för nära eftersom det kan leda till väldigt farliga situationer. Nu var vi helt plötsligt för nära med en överlastad ribbåt som försökte styra mot oss😬! De var betydligt långsammare än oss och fregatten var dessutom där. Men det var ändå en skakig upplevelse. Vi gjorde en stor undanmanöver och blev uppropade av fregatten som bad oss att hålla oss minst 500 m ifrån ribben, hålla skarp utkik samt meddela om vi såg något mer. Därefter kändes det nästan som en barnlek att försöka korsa tungtrafikkorridoren med alla färjor mellan Dover-Calais!

Resten av dagen var stilla och odramatiskt. Vi kom fram till Boulogne-sur-mer där vi stannade i två nätter. Tidvattenrangen var 9 m eftersom det var springflod och då blir det brant att gå uppför spången till hamnkontor och duschar! Vi hade tänkt ta en vilodag men det blev båtjobb och tvätt hela dagen till tonerna av en väldigt skränig kringresande cirkus bakom hamnkontoret.

Nu ligger vi ytterligare en bit söderut i Dieppe. Här är det lugnare och vi har tagit en vilodag. På fredag är det 80 år sedan blodbadet på Dieppes stränder i samband med att huvudsakligen kanadensiska och förband styrkor landsattes. Staden förbereder minnesstunder och den kanadensiska flaggan vajar med den franska över hela Dieppe. Vi seglar vidare imorgon till nästa historiska landmärke i Normandie. Men det får bli nästa inlägg!

Från Lemmer i Nederländerna till Dieppe i Frankrike

Ijsselmeer

Ostaffär i Edam

På cykeltur i Edam

Trång men söt bro i Edam. Förståeligt att alla bilar i Holland är så små!

Vi lämnar Edam

Invasion av flugor! Tog ett tag att städa båten...

Sixhaven marina i Amsterdam

På sightseeing i Amsterdams kanaler. Alla cyklar i stan...

Rijksmuseum

Heinekens gamla vörtpanmor i koppar

The Heineken Experience. I taket och på väggarna visas en ljusshow.

Malin på besök hos kusinen

En häftig attraktion där man flyger över Holland i 5D

Kanal i Amsterdam

När man absolut måste pressa sig in i slussen under bron. Det gick!

Haarlem

Kanalfärd i fantastiskt väder! Kanske lite varmt (33 grader).

Husbåtar i kanalerna är inte ovanligt.

Kanalträdgård ned lusthus.

Rotterdams stormbarriär. Den är stor!

Ijsselmond marina utanför Rotterdam.

Middag i Hellevoetsluis.

Väldigt god fish and chips i Hellevoetsluis.

Flaggan uppochner för att stödja böndernas kamp mot gödselsanktioner. (Tyckte faktiskt att det luktade gödsel mest överallt innan vi fick svaret på varför flaggorna vändes...)

Hellvoitsluis

Friheten i form av havet hägrar. Stellendams sluss.

Nordsjöns vackra sida.

Bondbränna är nästan oundvikligt i det här vädret!

Det går åt många gästflaggor. Vi har en låda full.

Inloppet till Dieppe.

Dieppe

Hamnen i Dieppe.

Ett minnesmärken som hedrar de som stupade 19/8 1942.

1300-talsborg med minneslunden under.