Från Frankrike till Guernsey och tillbaka till Frankrike

Vilken härlig vecka det har varit! Några riktiga höjdpunkter och, i andra änden, mycket motorsegling. Nu har vi varit ute i en månad och vi börjar få en vardag i vårt nya liv. Det känns faktiskt ganska vilsamt.

Vi lämnade Dieppe tidigt på morgonen, torsdag 18 augusti, och kunde slussa in vid Ouistreham framåt kvällen. En helt ny upplevelse i slussen, - alla har flytvästen på! Det är obligatoriskt i den slussen. Annars har det mest varit vi och något enstaka barn, med flytvästen på. Oustreham visade sig vara en väldigt fin liten hamn. Man betalar i efterskott, enligt principen "köp 3 nätter, betala för 2", och busskort till Caen ingår, liksom el och vatten. Vi fick lite båtjobb gjort under dagarna vi var där och Claes hann även med några jobbmöten.

En dag vek vi för Bayeux, som vi båda haft länge på listan över platser att besöka. Vi började med att titta på Bayeuxtapeten. Så fantastisk! För den som inte är historienörd (som vi😉) är det en 70 meter lång och 50 cm hög broderad linneväv som skildrar händelserna runt slaget vid Hastings år 1066. Bayeuxtapeten broderades förmodligen i England ca 10 år efter Wilhelm Erövraren blev kung år 1066. Den förvarades i ca 700 år i katedralen i Bayeux. Helt fantastiskt att den har överlevt och så kul att äntligen få se den! Efter det besöket kändes muséet för The Battle of Normandie inte lika intressant. Vi uppskattade verkligen den lilla staden Bayeux, som klarade sig bra från bombningar 1944.

Efter tre nätter i Ouistreham var det dags att dra vidare. Vi var inställda på slussöppningen 9.30 men fick tji. Pga vattenbrist öppnades inte slussen förrän 15.45!. Vi fick vända tillbaka och planera om vår tänkta etapp. Vi beslöt oss för att slussa ut och fick lov av hamnkaptenen att ligga vid väntbryggan på andra sidan slussen under natten. Då kunde vi segla iväg tidigt måndag morgon utan att vara beroende av slussöppningen.

Nästa morgon fortsatte vi till Cherbourg.  Vädret var omväxlande, sol och regn, och tyvärr för lite vind. I Cherbourg fick vi en liggedag men vädret var ganska mulet så det blev en kort tur i staden. Vi var redan inställda på nästa etapp, till Guernsey.

Onsdag morgon gick vi tidigt. Det är viktigt att ha stenkoll på tidvattenströmmarna eftersom vägen till Guernsey går via Alderney race, ett område där strömmarna kan bli väldigt starka och få havet att bli ganska stökigt. Eftersom vi i vanlig ordning inte hade någon vind att tala om, kom vi ganska lindrigt undan. Marinan i St. Peter Port ligger på båda sidor om en klack som torkar helt vid lågvatten. Vi behövde komma in i den inre delen eftersom vi skulle hämta paket som levererats till OCC:s port officer. Vi kunde ta emot vårt nya Hydrovane (vindroder) samt en Jordan Series Drogue (drivankare) och fick använda resten av kvällen med att stuva in alla paket i vår redan fullproppade förpik. Men... vi flyter fortfarande. Tyvärr hann vi inte med att se mer än St. Peter Port men kunde konstatera att det är värt omvägen över Alderney Race. Under natten till fredag fick vår lilla autopilot, Helmer, spunk och började pipa högt. Varför vet vi fortfarande inte men efteråt fick vi veta att det var ungefär vid samma tid som Anna blev mormor🥳🍾❤️! Helmer verkar funka och Anna är jättelycklig över det nya barnbarnet!

Följande morgon blev det en tidig start med dieseltankning först. På Guernsey kostade dieseln 113 pence/liter, - ja tack! Seglingen tillbaka till Frankrike var odramatiskt förutom passagen av några små öar halvvägs. Korsström på 3 knop gjorde att Gunnar fick ledigt en stund och Claes handstyrde istället.

Väl framme i Frankrike gick vi in i en fjord och lade oss vid en boj vid Lézardrieux. Där åkte skumpan fram till en festmåltid för att fira lillan❤️! Morgonen efter gick vi till Roscoff och blev väl mottagna av hamnpersonal i en RIB som redan sett oss innan vi ropade upp på VHF:n. De gick med oss in och visade var vi kunde ligga. Hamnen är väldigt ren och välskött vilket inte alltid är självklart trots höga priser. Vi fick låna cyklar och tog en tur in till centrum. En fin liten by med boulebana och fiskebåtar.

Nu fortsätter vi snart med att runda det Bretagneska hörnet och går in i Biscaya. Där blir vi kvar ett tag.

Dieppe - Guernsey - Roscoff

Kall morgon utanför Dieppe

Slussen i Ouistreham full av fransmän med flytvästen på 👍👍

Ouistreham

Fikapaus i Bayeux

Nu ska vi titta på Bayeuxtapeten!

Fantastiskt broderi!

Textillärarnörderi

Vi rekommenderar det mysiga Creperiet, granne med Bayeuxtapeten

Galette 🤤

Katedralen i Bayeux, där Bayeuxtapeten visades årligen under 700 år.

Bayeux

Fortfarande kallt... men vi går ju söderut!

Cherbourg

Vi lämnar Cherbourg i gryningen när de fullastade fiskebåtarna kommer in.

Dags att hissa Guernseys gästflagga.

Inklarering i sittbrunnen. Nu är vi utanför EU.

St. Peter Port

På en pir finns en konstgjord Optimistjollepool för seglarskolan👍

Lågvatten i mynningen av Victoria Harbour, där vi låg

Något att ta efter, Västtrafik...

St. Peter Port. Observera hur vattnet nu är lägre än tröskeln in till inre hamnen.