En vecka i Frankrike

Den här veckan har vi lämnat Engelska kanalen och gått in i Biscaya. Vårt mål är La Rochelle och Rochefort. Där blir det ett längre uppehåll.

Förra söndagen lämnade vi Roscoff och valde att gå innanför Île de Batz. Eftersom det är jobbiga tidvattenströmmar och många stenar där, valde vi att kölvattennavigera när vi såg att flera fransmän tog samma väg. Ibland svängde de utan att vi förstod varför men vi hakade på. Det gick alldeles utmärkt och vi  sparade in åtskilliga sjömil på den genvägen. Bretagnes kust är väldigt stenig och med vassa klippor som spretar åt olika håll. Inga mjukt rundade klippor som i Bohuslän. När man lägger till tidvatten är det inte så lättnavigerat. Vi valde att gå in i en fjord, Aber Benoit, och hittade ett bojfält. Hela kvällen väntade vi på en knackning i skrovet av en fransman som ville ha betalt men ingen kom.

Nästa morgon gick vi vidare ut på ett disigt hav. En fransman i en bretagnsk segelbåt gick samtidigt och när han valde den yttre vägen gjorde vi det också 😃. Vi hade tänkt runda udden och gå in och ankra i trakten av Brest men solen kom fram och följdes av perfekt seglingsvind. Vi valde att fortsätta och fick jättefin segling ner mot Raz de Sein, en passage mellan en utstickande udde och en ö. I passagen ligger två fyrar som uppmärksammar den häftiga strömbildningen. Vi hade idealiska förhållanden så vi vågade gå där men havet kokade av strömvirvlar och det var lite skakigt trots att vi valde att gå i utkanten. Vi hade siktat in oss på Audierne och strax utanför möttes vi av massor av måsar och delfiner, som uppenbarligen jagat ihop ett fiskstim till middag. Riktigt kul att se! I Audierne hade vi tänkt ankra men eftersom det fanns lediga bojar blev vi hänvisade till en sådan. Bara att plocka upp plånboken.

Nästa morgon fick vi leverans av färskt frukostbröd till båten och sedan bar det av igen. Vi gick till Bénodet, på andra sidan udden, och det blev motorgång i nästan ingen vind. Många delfiner kom och kollade på oss men vi gick nog för långsamt för deras leklynne. I Bénodet hittade vi en stort Carrefour market och ett bageri i närheten. Köpte var sin Far Breton, en liten katrinplommonpaj typisk för Bretagne. Jättegott! Efter en liggedag med tvätt och båtjobb, lämnade vi marinan i Bénodet. Dyr och inte så bra men staden är ganska fin.

Fredag 9/9  tar Anna bussen hem till Göteborg för ett kort besök. Bussbiljetter t&r La Rochelle  är inköpta och då behöver man vara där. Väderprognosen lovar kraftigt regn och det står ett lågtryck och pressar på in i Biscaya. Lite bråttom, alltså. Vi påbörjade ett tredagars skutt via Belle-Île-en-mer och L'Île-d'Yeu till La Rochelle. Till Belle-Île-en-mer hade vi sällskap av delfiner som skuttade runt båten. När vi kom fram ankrade vi utanför hamnen i Sauzon och tittade på den vackra ön. Vidare till L'Île-d'Yeu nästa dag. Testade radarn, som vi inte använt tidigare, och följde ett stort regnmoln. Lite kul när man motorseglar och inte har så mycket att göra. Därefter blev det faktiskt fin segling, som vi verkligen inte varit bortskämda med! L'Île-d'Yeu är en liten ö som vi uppskattade mer och mer. Välskött och inte svindyr marina. Där träffade vi på en annan svensk båt, på väg söderut. Vi har inte sett så många svenska båtar hittills så det var kul att prata lite med dem. Vi blev oplanerat kvar en extra dag pga att en påse med tampar ramlat ner på en kontakt och orsakat problem med rodergivaren. När det var fixat fick vi en skön promenad på ön.

Idag, söndag, lämnade vi L'Île-d'Yeu i gryningen. Det var stökigt på förmiddagen med en atlantdyning från väst och vind, ström och vågor från sydost. Korssjö och dessutom väldigt kallt. Dunjackorna åkte på och vi fick inte bytt till shorts förrän i eftermiddags. Nu ligger vi äntligen förtöjda i den gigantiska hamnen i La Rochelle. Imorgon får vi sova ut!

Raz de Sein

På väg in till Bénodet. Väldigt fint!

Så gott bröd de bakar i Frankrike!

På väg hem till båten efter en inköpsrunda i Bénodet

Bra tvätteri i hamnen i Bénodet. Vi har visserligen tvättmaskin i båten men ingen torktumlare.

Salong Anna de mer.

Belle-Île-en-mer

Fin ankarplats vid Belle-Île-en-mer

Härligt att slippa motorsegling!

På promenad på L'Île-d'Yeu

Lämnar L'Île-d'Yeu

Kapten är nöjd med att slippa dunjackan