Ett uppehåll i La Rochelle och sedan segling över Biscaya till norra Spanien

När vi kom fram till La Rochelle valde vi att lägga oss i den nya hamnen. Den ligger i Minimes och är väldigt stor. Därifrån är det en fin promenad in till stadskärnan. Vi turistade en dag och fick en ny favoritstad. Det är verkligen fint i La Rochelle och vi kommer gärna tillbaka.

La Rochelle grundades för ca 1 000 år sedan. Staden var en betydande hamn och engelsmännen var där och tog över ett par gånger. Senare fanns där ett stort protestantiskt fäste. När det besegrades var staden inte längre lika betydelsefull. Nuförtiden är La Rochelle en stad som i hög grad präglas av turister och segling.

Efter några dagar var det dags för mig, Anna, att ta bussen hem till Göteborg för att besöka barn och barnbarn. Just det där med buss till Göteborg är en historia för sig. På grund av flygrädsla och för att spara pengar till viktigare saker (läs: båten) tyckte jag att det var en god idé. För 6 år sedan gjorde vi en buss- och tågresa genom Europa när vi hämtade hem Andante från Kroatien. Den resan gick ju bra! Båten fick åka lastbil. Men... den här gången var det inte lika kul. Det började redan i La Rochelle med att bussen aldrig kom. Det blev tåg till Paris. Därefter buss till Hamburg för byte till bussen till Göteborg. En lång historia kort, - det tog drygt 1,5 dygn och jag kunde knappt gå när jag klev av bussen i Göteborg. Knäna tog stryk av att sitta inklämd så länge. Tillbakaresan var inte bättre. Övriga detaljer utelämnar jag.

Under tiden var Claes ensam kvar i La Rochelle för att jobba på distans under några dagar. En del båtjobb hann han även med. Pga en stor båtmässa fick han inte vara kvar och flera hamnar, bl a Rochefort, var fullbokade. Till slut fick han plats i Saint Denis d'Oléron som ligger på ön Oléron strax söder om La Rochelle. Claes tog sig dit, jobbade på dagarna med elever och på kvällarna med båten. Nu är Gunnar, autopiloten, i toppskick efter att även rodergivaren är bytt och solcellerna är inkopplade. Härligt!

Söndag 18/9 seglade Claes tillbaka till Minimes och fick som vanligt ett gott mottagande där. Det gick bra att ligga vid den professionella bryggan, dvs vid småbåtsvarven, nära alla båtaffärer. Jag kom med bussen och blev mött inne i La Rochelle. Efter ett par dagar där hade jag återhämtat krafterna för vår översegling till Spanien och vi hade ett bra väderfönster.

På onsdag förmiddag, strax efter 10, lämnade vi Frankrike och satte segel mot Llanes i Spanien. Vi hade inte mycket vind men med spirad genua gjorde vi god fart. Det första dygnet slörade vi och båten rullade ganska obekvämt. Det var mörkt ca 20.00 - 08.00 och vi delade upp den tiden i tre skift. Första natten tog jag 20.00 - midnatt samt 04.00 - 08.00. Nästa natt bytte vi och jag fick den s.k. hundvakten, från midnatt till 04.00. Det funkade bra för oss. Biscaya var tomt och mörkt på natten. Vintergatan syntes tydligt den första natten men nästa natt var det mer moln. Vi var lite oroliga för späckhuggarattacker, som är ett stort problem nu. Vi såg endast delfiner, vilket vi var väldigt tacksamma för. Sista natten hade vi ett längre besök, ca 2 timmar, av delfiner som lekte i marelden runt båten. De kom simmande som självlysande torpeder akterifrån och hoppade och dök runt Andantes förstäv. Vilken show! När vi hade ett halvt dygn kvar valde vi att lägga om kursen längre västerut än vi tidigare tänkt. Allt gick så smidigt att det kändes som ett bra beslut.

Efter ungefär 49 timmar kunde vi lägga till i Gijón i den spanska provinsen Asturien. Vi hade haft en bra överfart men var såklart trötta. Efter en dusch, en tur runt gamla stan i Gijón och middag, somnade vi gott. Vi hade redan bestämt oss för att fortsätta nästa morgon eftersom vädret den kommande veckan ska bli sämre med västvindar att kämpa emot. Alltså lämnade vi Gijón tidigt på morgonen innan solen gått upp och siktade på Navia som ligger en bit längre västerut. Men då hade vi inte räknat med vågor och dyning runt udden strax väster om Gijón vid ostlig vind. Det var inget kul alls och vi bestämde snabbt att bara gå till Avilés, på andra sidan udden. Väldigt skyddad hamn med en trevlig hamnkapten som själv bor i en båt i hamnen.

Här blir vi kvar ett tag eftersom vädret ska bli sämre. Men då blir det båtjobb istället 😃.

Här kommer en sammanfattning av våra erfarenheter hittills av att segla i Frankrike:

- Hamnavgifterna ligger mellan 20-35 euro/natt inklusive el och vatten. Standarden på duschar och toaletter är inte alltid hög men ok.

- Räkna inte med att få hjälp av fransmän vid tilläggning. Kommer någon och hjälper till är det med all säkerhet inte en fransman. Oftast är det flytbryggor och väldigt många fransmän har en stävfender, även vi numera. Vi har ett högt fribord.

- Bästa franska hamnarna enligt oss är Ouistreham, Roscoff och la Rochelle. Där har vi blivit vänligt bemötta.

Strandpromenaden in till La Rochelle

Inloppet till gamla hamnen i La Rochelle

La Rochelle

Turist i La Rochelle

Maja, 2 veckor, och Ebba, 8 månader, som mormor-farmor besökte i Göteborg 🥰

Hamnen i Minimes, La Rochelle.

Långt, långt där borta kan man ana Fort Boyard

Biscaya i solsken

Solnedgång på Biscaya

Soluppgång nedanför månen. Biscaya.

Dags att byta till spansk gästflagga.

Vi hade underbart väder på Biscaya men inte mycket vind.

Trötta men framme i Spanien.

Gijón

Stökig sjö mellan Gijón och Avilés.

Hamnen i Avilés

Här finns skinka för den som vill ha!

Tortilla patata y cerveza en Avilés.