Utvärdering Göteborg - Las Palmas

Hur sammanfattar man en segling som har sträckt sig från norra till södra Europa och tagit nästan ett halvår i tid? Vilka råd och tips vill vi förmedla? Ja, man kan försöka förklara hur det påverkat oss emotionellt men även visa på konkreta fakta och tips ur vårt perspektiv.  


Det första måste ändå vara känslan av lycka över att vi äntligen kommit iväg! Vi har planerat den här seglingen i många år. Första steget var att hitta en bra båt för ändamålet. Nu är den båten vårt hem och vi är så nöjda. Vi ville ha en trygg och sjövärdig båt, och det har vi. Inte för stor, 40 fot räcker gott till två personer och ger plats till familj och vänner som hälsar på. Inte så snabb men vi har ju inte heller bråttom och ska inte kappsegla. Det har vi gjort tidigare. Däremot är vi långt ifrån klara med det vi hade tänkt med båten. Listan blir bara längre, inte kortare. Vår watermaker måste fixas när vi är i Mindelo! För två personer räcker en tank på 475 liter i minst en vecka men vi vill ha det klart tills vi går över Atlanten. 

Vad vi däremot skulle ha gjort annorlunda är att vi skulle ha startat tidigare på säsongen alternativt inte ha gjort så många stopp. Vi gav oss iväg 18 juli från Göteborg. I Frankrike, månadsskiftet augusti- september, började vi känna att hösten var i antågande. När vi seglat över till spanska nordkusten blev det än mer tydligt att vi var sent ute. Pga späckhuggarnas härjningar ville vi bara dagsegla och det gjorde inte saken bättre. I Portugal blev vi inblåsta i 16 dagar och vädret var verkligen urtrist och kallt. Den nordliga vinden som vi trodde var förhärskande,  lyste med sin frånvaro i oktober. Då brukar det blåsa från söder, vilket vi alltså hade missat. Det blev kallare och kallare och vi blev mer och mer stressade. Till slut kom vi iväg och på Fars dag angjorde vi Kanarieöarnas kust. 

En känsla som vi har erfarit är att det tar på krafterna att ständigt komma till nya platser, med nytt språk, nya affärer och överhuvudtaget nya förutsättningar. Det känns tryggt och skönt när man vet lite grand om hur det fungerar på en plats, i alla fall när man inte längre är 25 år gammal. Hur bussarna funkar och var mataffären ligger till exempel. Samtidigt är det väldigt roligt att upptäcka nya ställen, ny mat och nya kulturer.


Vi är alla människor men beroende på vilken kultur man kommer ifrån, fungerar vi på lite olika sätt. Det blir tydligt när man inte längre är hemma i sitt eget lands kultur. Det är inget konstigt eller fel med det men ibland förstår man inte vad som förväntas av en och, omvänt, vad man kan förvänta sig av andra. I Frankrike var vi väldigt förvånade över att ingen båtgranne hjälpte till när vi kom in i hamnarna, något som för oss är självklart att man gör. Vi köpte en stävfender, på förekommen anledning. De flesta har sådana där. I Spanien och Portugal hjälper man varandra, som vi är vana vid. Däremot är det ju svårt att äta middag ute i Spanien när restaurangerna öppnar 22.00! Som tur är har portugiserna bättre seder i det avseendet. Man får anpassa sig efter de seder och bruk som gäller. Vi lagade väldigt goda middagar på de råvaror som finns att köpa. På Kanarieöarna är de bättre med mattiderna.

När vi kom till Las Palmas var vi flera som funderade över varför ingen sagt att alla ankarplatser på Kanarieöarna är så rulliga! La Graciosa var vårt första stopp och där rullade vi i ett par dagar. Mer eller mindre, nästan oberoende av hur mycket/lite det blåste. Vi förstår ju varför men hade inte tänkt så långt. Vi har däremot haft goda erfarenheter av statliga hamnar på Fuerteventura. De var billiga och helt ok men man kan inte räkna med att de har toaletter, duschar eller varmvatten i duschen. Men när det är varmt ute kan man tåla en kall dusch. På Fuerteventura kostade det en dryg hundralapp/natt. 


Marina de Las Palmas är ännu billigare men det är väldigt svårt att kalla den hamnen ens för okej. Illa skött och med mooringlinor som inte håller. Vi fick hamnens absolut sämsta plats, klagade muntligt och skriftlig men utan resultat. Vi låg i Las Palmas i nästan 1,5 månad och då vill man gärna försöka trivas. Vår båt väger 15 ton och att lägga den längst ut på hörnet av en T-brygga precis vid hamninloppet funkade inte. Dagen före julafton hade mooringlinan släppt. Det blåste som tur var ingenting så när vi kom hem 21.00 tog vi beslutet att ligga kvar över natten. Nästa morgon informerade vi jourhavande marineros utan resultat. Claes flyttade till slut båten på eget bevåg. Det fanns ju tomma platser på bryggan... Tur var det, två dagar senare blåste Caliman in med full kraft och tonvis med Saharasand täckte Gran Canaria. Knapar släppte och på vår brygga slet sig två obebodda båtar. En katamaran hade följt med om inte de ombord hunnit kapa tamparna. Båtar sjönk på ankringen vid hamnen och vår brygga var naturligtvis värst drabbad pga läget. Under natten och påföljande morgon slet alla med att säkra sina båtar och motorerna var igång för att förhindra att båtarna gick in i bryggan. Hade vi legat kvar på vår anvisade plats, hade vi förmodligen fått stora skador på båten. Nu fick vi bara en sömnlös natt och vatten på vår kvarn. Vi har ingen egen erfarenhet av andra hamnar på Gran Canaria men det är tydligen inte bättre än Las Palmas såvida det inte är privatägt. Då är förmodligen hamnavgiften högre. Las Palmas lär vara billigast av alla hamnar. Fördelar finns, som mer har att göra med infrastruktur och tillgång av bland annat reservdelar och mataffärer. Som alltid gäller det att om man inte har för höga förväntningar, blir man inte så besviken. 

Vad har vi varit mest nöjda med att vi tagit med oss på båten? Svårt att svara bara en sak men på delad förstaplats kommer nog Starlink och vår avfuktare. Vi har inte haft några problem med wifi pga Starlink. Den har fungerat även över Biscaya, från Portugal till Kanarieöarna och nu har vi fortfarande internet efter över ett dygns segling från Kanarieöarna mot Kap Verde. Lite strul i hamnar med många master men acceptabelt. Avfuktaren använde vi framför allt i Portugal då det var väldigt fuktigt. Har nog aldrig haft så stor nytta av den som då. Den är också bra att ha när man tvättat och ska torka kläder. Ibland funkar det inte att torka kläder ute, under Caliman t ex. Nästa sak är nog tvättmaskinen. Det finns naturligtvis fler sätt att tvätta men det här är vår lista. Klädnypor som har extra låsning är också bra att ha med. Finns säkert att köpa här och där i världen men hemma är det lättare att hitta i båttillbehörsaffärer. I sängen har vi frottéörngott. Väldigt skönt när det är varmt och kudden annars blir fuktig. Lätt att sy själv. Symaskin, vi har två, är också bra att ha. Omniaugn förstås, sparar mycket gas jämfört med en vanlig båtugn. Det blir dessutom inte lika varmt i båten. 

Nattsegling är kallt även söder om Kanarieöarna. Även här, på 26:e breddgraden nord, behövs många lager och gärna mössa. Möjligen kan man skippa vantarna. Annars är det varmt på dagarna men inte lika varmt som på land. 

Några sista rader om hur mycket man behöver ta med sig från Sverige och hur mycket man kan få tag på utomlands. Vad gäller mat finns absolut det mesta att få tag på. Kanske inte samma märke som i Sverige men med en gnutta flexibilitet är det good enough. IKEA-varuhus har ofta en mathörna där man kan köpa svenska matvaror till ett lite högre pris. Annars är det olika beroende på vilket land man befinner sig i. I Holland upptäckte vi till vår förvåning att de nästan inte har några frysvaror förutom glass och färdigpizzor i affärerna. I Frankrike finns naturligtvis många godsaker som till exempel ostar av olika slag. Finns inte i samma utsträckning längre söderut. Creme fraiche är också lättast att få tag på där eller, i andra länder, på den franska matkedjan Carrefour. Det går dessutom lätt att göra egen creme fraiche av grädde och grekisk yoghurt. När det gäller inköp av reservdelar med mera är det mycket man kan få tag på och beställa via internet. Tyvärr strular det ofta med leveransen, speciellt till Kanarieöarna! Väldigt irriterande när man måste vidare. 

Strul undantaget, - det är fantastiskt,  spännande, givande och alldeles underbart att långsegla! Man sitter inte i badkläder med en drink i handen varje dag (vi ser fortfarande fram emot just den biten) men det är väl värt det!
















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Gibraltarsund

Costa del Sol

Costa de la Luz del 3 Guadalquivir till Tarifa