Guadeloupe

Guadeloupe är ett av Frankrikes utomeuropeiska departement och består av en stor ö som ser ut som en fjäril. Egentligen är det två öar, Grand-Terre och Basse-Terre, som bara skiljs åt av ett smalt sund. Runt omkring ligger det flera öar. Den största av dem ligger sydost om huvudön och heter Marie-Galante. Den ligger lite för långt österut för att vara bekväm att nå om inte vindarna samarbetar. Vi seglade istället från Dominica till Guadeloupes sydligaste öar, Îles-des-Saints, som ligger längre västerut.

Vi hade sett fram emot att besöka Guadeloupe av flera anledningar. En av dem var att vi hade använt oss av OCCs Port Officers tjänster som brevlåda, liksom vi gjorde på Guernsey. Den här gången var det en reservdel till watermakern och ett bankkort. Vi såg verkligen fram emot att få watermakern att fungera. En annan anledning var att få ett par dagar i Deshaies, byn där deckarserien Mord i paradiset är inspelad. Att Guadeloupe är ett fint resmål var naturligtvis det viktigaste och vi blev inte besvikna.

Seglingen från Dominica till Îles-des-Saints tog bara drygt tre timmar. Vi kom in i en liten skärgård bestående av nio öar. De två största är bebodda och där bor ca 3000 personer. Liksom för många av de övriga karibiska öarnas engelsk/franska namn kan man spåra etymologin till Columbus. Han kom dit på Allhelgonadagen 1493 och kallade därför öarna Los Santos. Numera kallas de oftast Les Saints.

Andante ligger ankrad i Anse du Bourg, längst bort i viken vid en av bojarna som visade sig vara gratis. Förmodligen för att det är vars och ens ansvar om ingen tar betalt och bojen släpper ...😬

Mysig by med väldigt avslappnad atmosfär.

Les Saints är verkligen ett ställe som man inte ska hoppa över om man seglar i Karibien. Så mysigt! Vi hade gärna lagt mer tid på Terre-de-Haut och även ön bredvid. Nu blev det bara två nätter men vi hann ändå med en utflykt upp till Fort Napoléon, som ligger på höjden, strax norr om den lilla byn. Vi beslöt oss för att promenera upp trots värmen. Man kan annars hyra en golfbil och köra dit.

Magiskt vacker utsikt men ta med egna snacks. Ät inte de farlig äpplena!

Fort Napoléon har aldrig varit använts som ett fort men däremot som militärfängelse. Nu är det ett museum med utställningar om bland annat öarnas historia. På utsidan finns en botanisk trädgård med kaktusar. Det ska också finnas leguaner där men vi såg tyvärr ingen. Utsikten är fantastisk och värd den branta vandringen.

Muséet på Fort Napoléon har flera olika avdelningar. En handlar om slavskeppen och slavhandeln, en annan om Christofer Columbus, hans resor och hans skepp.

Muséet har också utställningar om vardagslivet på öarna förr i tiden och de lokala båtarna.

Vacker botanisk park på utsidan. Utsikten är fantastisk!

Golfbil är fusk! Som längeseglare behöver man röra på benen och titta på allt vackert utefter vägen upp och ner från byn.

Vi seglade vidare norrut till huvudön för att hämta vår reservdel till watermakern i Rivière-Sens, strax söder om Guadeloupes huvudstad Basse-Terre. Där fick vi vänta ett tag under eftermiddagen och lade oss på en tom plats för att inte blockera tankbryggan. När vi sedan skulle ta oss därifrån startade inte motorn... igen. Claes tog isär startmotorn och gjorde rent den. Vi ringde Claes bror i Sverige och tillsammans lyckades de klura ut hur Claes skulle få startmotorn att göra sitt jobb. Tack för supporten, Patrik! Vi lyckades med att ta oss ut till ankringen med det sista dagsljuset hängande över horisonten.

Nästa dag gick vi vidare till Bouillante, halvvägs upp på Guadeloupes västkust. Nu hade vi trevligt sällskap av Maiken igen. Väl framme och ankrade åkte vi in till byn och såg oss omkring. Vid stranden badade massor av människor i utloppet från de varma källorna. Orten har fått sitt namn från det franska ordet bouillante som betyder kokande och de termiska källorna kommer från den vulkaniska aktivitet som finns på Guadeloupe. På grund av det varma utloppet blir havsvattnet i ankringsviken lite varmare än den vanliga temperaturen på 27,5 grader. Vi märkte det på strömförbrukningen, eftersom vi har en vattenkyld frys. Nästa morgon valde vi därför att gå runt hörnet, knappt en sjömil, till nästa vik och ankra.

Vi närmar oss Guadeloupe och gör några korta stopp i Rivière-Sens och i Bouillante, där det finns varma källor. De sista två bilderna är från Bouillante.

Nu hade det hunnit bli påsk och vi gick med våra dingar för att utforska den nya ankringsviken, vid Malendure-beach. Nära oss låg en varm källa som är inbyggd i ett litet hus med badkar. Ganska slitet men charmigt. Just när vi var där var det några backpackers som ockuperat stället med tvätt och tvagning. Vi åkte in till byn istället och lyckades hitta ett fint grönsaksstånd, som verkade vara det enda som var öppet på långfredagen.

Den nya ankringsviken var betydligt större och den lilla källan påverkade inte vattentemperaturen och därmed strömförbrukningen. Vi stannade över påskafton och åkte till Pigeon Island där Claes och Peter snorklade bland stora och små akvariefiskar. Det är ett naturreservat, uppkallat efter den berömda franska dykaren Jacque-Yves Cousteau och på havsbotten står en staty av honom.

På eftermiddagen dukade vi gemensamt upp en sen påsklunch på Maiken och spelade Sequence till långt efter solnedgången.

Pointe Pigeon med det lilla huset med den varm källan. Vi åkte in till den lilla byn och handlade fina grönsaker.

Réserve Cousteau är ett skyddat marint område på ca 400 hektar runt Pigeon Island.  Tack till Peter T för undervattensbilderna!

En fin påskafton ombord på Maiken🐣

På påskdagen gick vi vidare till Deshaies. Där hade vi vårt första ankringsdebakel. Viken är inte stor och det är fullt med båtar på var sin sida om inseglingsrännan till den lilla hamnen. Först ankrade vi på södra sidan men fick flytta när vinden vred, vilket den gör i Deshaiesviken hela tiden. Vi försökte då på den norra sidan. Under natten draggade vi en bit. Trots att ankarlarmet var på märkte vi ingenting. Vi måste ha sovit gott! En båtägare kom förbi på morgonen och sa att han fått flytta på sin katamaran under natten eftersom vi nästan nuddat hans båt. Vi var lite tveksamma men konstaterade att vi nog inte låg där vi skulle. Susanne och Peter kom för att hämta oss till en utflykt men fick börja med att hjälpa oss att hitta en bättre plats. Just då gick en båt från en av de innersta bojarna och vi fick en kanonplats!

Dags för en vandring över berget till Plage de Grand Anse. Det var brant men en fin hike och utsikten var fantastisk. Belöningen fick vi när vi kom ner till stranden på andra sidan berget och kunde svalka oss i havet! Vi gick tillbaka till Deshaies och turistade vid några av inspelningsplatserna för Mord i paradiset. Deshaies är en söt liten by som lever gott på turister som kommer i busslaster och på seglare, som ska checka in/ut i Guadeloupe.

Kvällspromenad i Deshaies där stranden var full av folk som tittade på solnedgången.

Andante fick en bra boj, just utanför Mord i paradiset-restaurangen, som bara verkar vara öppen när det kommer en busslast med kryssningsturister. Bakom Susanne och Peters dinge syns berget vi skulle upp på. Vår vandring gick på serpentinstigar över berget.

Utsikten var, som alltid, fantastisk! Stranden var inte heller fel. På den sista bilden är vi på väg tillbaka till Deshaies.

Kyrkan är verkligen ett landmärke. Bredvid ligger den fiktiva polisstationen i Mord i paradiset. Ja, vi gillar verkligen den serien! Om man tittar noga på den tredje bilden, syns Andante i mitten av bilden tagen uppe vid Honoré polisstation.

Nästa dag gjorde vi en utflykt till Deshaies botaniska trädgård, en av Guadeloupes mest besökta sevärdheter. Den ligger ca 100 meter över havet och sträcker sig över ett område på 7 hektar. Vi knallade uppför backen dit och konstaterade att det nog inte är meningen. Inga trottoarer och ganska mycket trafik men vi kom både upp och ner utan att behöva rädda oss ner i diket. Den botaniska trädgården har växtarter från hela världen samt karpdammar, flamingos, lorikiter och andra papegojor. I parken finns en 1,5 km lång stig genom olika slags växtlighet. Definitivt värt ett besök.

Vackra blommor och palmer.

Lorikit, palmer, ett vackert träd med vackra rötter och en Heliconia.

Claes hänger med flamingos, en Porslinsros och ett av alla vackra vattenfall med en restaurang ovanför.

Prydnadsbanan, palmer och papegojor.

Utsikten från den botaniska trädgården och gatubilder från Deshaies.

Guadeloupe är absolut en av höjdpunkterna för oss hittills i Karibien. Vi gillade verkligen att segla där och hade gärna lagt mer tid på att utforska resten av ön. Som de flesta öarna är det mesta dyrt men vi handlade nästan bara mat i mindre affärer och åt i båten. Eftersom vi inte besökte någon större mataffär eller båttillbehörsaffär kan vi inte jämföra priser med till exempel Martinique, som ju också är en del av Frankrike och EU.

Bojarna som vi har legat vid har vi inte behövt betala för och det gäller för nästan hela Karibien. Inte heller har vi betalat för att ankra. Undantag är nationalparker som Tobago Cays. Det finns flera olika rykten om varför bojarna är gratis, till exempel för att hamnen inte ska bli ansvariga om något händer, och det är därför en god idé att dyka i och kontrollera boj, bojfäste samt linor. Vi använder alltid ankarlarm även när vi ligger vid en boj.

Det som var lite annorlunda när vi seglade utmed Guadeloupes kust var alla fiskeredskap i vattnet. Det låg flöten överallt och generellt sett var de svåra att upptäcka.  Ibland kändes det som utanför Portugals kust där man hela tiden fick hålla utkik.

Deshaies var vår sista hamn på Guadeloupe. Därifrån seglade vi vidare norrut till Jolly Harbour på Antigua. Det blir vårt nästa blogginlägg.