Vinterhamn i Andalusien 2023-2024 Del 1 Hösten

I mitten av oktober lämnade vi Costa del Sol och seglade via Motril mot Almerimar. När vi kom fram hade vi seglat 10 000 sjömil från Göteborg via Kanarieöarna och Kap Verde till Karibien och därefter via Azorerna och fastlandsportugal till Andalusiens östra del, Almeríaprovinsen, på 15 månader.

Vi hade först tänkt fortsätta att segla under vintern men efter två Atlantöverfarter och en del problem med Andante bestämde vi oss för att tillbringa tiden i hamn med båtunderhåll och lyfta båten för någon veckas arbete till våren. Det var hög tid att ta en paus och smälta alla upplevelser! Vårt val av marina blev Almerimar. Där finns en stor långseglarcommunity, Medelhavets varmaste vintrar, bra priser och möjlighet att lyfta båten. Inget svårt beslut!

Marinan i Almerimar

Marinan i Almerimar är näst störst i Andalusien och har 1100 båtplatser. Vi kom dit måndag 16 oktober och fick plats nära tre före detta båtgrannar från Långedrag. Det är lätt att trivas och det finns många aktiviteter samt väldigt lätt att få tag på grejer och hantverkare när man behöver fixa med båten. Där finns också många engelsmän som jobbar med båtrelaterade företag så språket är inte ett problem om man är osäker på spanskan.

Almerimar byggdes av ett japanskt bolag som ville skapa en lyxmarina. Det blev inte riktigt så men det blev bra ändå. En 27-håls golfbana kompletterar den lilla orten som består av semesterlägenheter, villor och hotell. Närmaste stad, El Ejido, ligger 20 minuters bussresa bort. Sierra Nevadas snöklädda toppar, där man kan åka skidor I Europas sydligaste skidsystem på över 3 000 meters höjd, ligger som en vacker fond över området. Nackdelen med Almerimar är att det är långt till flygplatsen. Det går direktflyg till Landvetter går från Malaga, 18 mil bort.

Utsikt över Almerimar med marinan och golfbanan som dominerar bilden

Almeríaprovinsen var förr i tiden Spaniens fattigaste och torraste landskap. I början av 1960-talet började man bygga växthus av plast och idag täcker dessa 40 000 hektar. Varje år skördas miljontals ton med grönsaker, det viktigaste ekonomiska bidraget till provinsens ekonomi. På grund av det milda klimatet och ca 320 soldagar om året är turism också en stor del av ekonomin. Det torra och ökenlika landskapet inspirerade till inspelning av spagettiwesternfilmer på 60-talet och även det bidrog till en bättre ekonomi för regionen.

Almerimar ligger vid den röda pricken. Koncentrationen av plasttält är som störst runt El Ejido men syns inte från marinan.

Vi beslöt oss för att använda de två första månaderna på plats för att utforska omgivningarna i lugn takt och lämna båtjobbet till våren. Claes hade dessutom inbokat jobb på distans. Som de historienördar vi är, såg vi fram emot att få besöka en massa av alla de historiska platser som finns i Andalusien.

I november hann vi bland annat med några cykelutflykter och en biltur till Granada. Vi fick många bra tips av andra svenska seglare som tillbringat flertalet vintrar i marinan. Varje morgon kl.10.30 dricker man kaffe på ett café i marinan. Yoga, pubquiz och en massa olika aktiviteter finns för den som vill. Vi träffade många nya vänner som vi umgicks med och hoppas få träffa runt om i Medelhavet i framtiden.

Andante på sin vinterplats i Darsena 2, fjärde båt från vänster. Det blev många promenader på den fina strandpromenaden med Sierra Nevada i bakgrunden.
slutet av oktober blev Anna pensionär på riktigt. Vi firade med en god middag på The Galley, Almerimars bästa restaurang som drivs av ett engelskt par.

Vår första utflykt blev en cykeltur till Castillo de Guardias Viejas, en 1700-talsborg en bit väster om Almerimar. Den byggdes för att försvara kusten från attacker av pirater och kapare. Där finns en permanent utställning av militära uniformer och vapen från tiden då borgen användes.

På cykeltur i ett vackert landskap

Castillo de Guardias Viejas

En vecka senare tog vi oss till Malaga och hyrde en bil, betydligt billigare än i Almerimar eller Almería. Vår första utflykt gick till utkanten av Roquetas de Mar. Vi parkerade  bilen och cyklade in i naturreservatet Punta Entinas-Sabinar. Där har man tidigare utvunnit salt men idag är det ett stort skyddat område med bland annat en massa flamingos. Några dagar tidigare hade vi besökt utställningen i Almerimar där man kan läsa på om alla fågelarter, växter och det känsliga sjögräset som är så avgörande för havsmiljön.

Punta Entinas-Sabinar. Flamingosarna blev inte bra på bild men vi såg en stor flock ute i vattnet. De var inte rosa som de vi såg i Karibien, snarare vita.

Nästa dag tog vi bilen till Almería. Vi besökte fyren vid Cabo de Gata men först ut var Alcazaba de Almería, det största citadell som morerna byggde i Spanien. Det är från 900-talet och har senare byggts om av bland annat de Katolska Monarkerna, som är det namn som används om Isabella och Ferdinand, det mest omskrivna och betydelsefulla regentparet i Spanien, som under 1400-talet enade landet och bidrog till att Spanien blev en stormakt i Europa.

En alcazaba är en morisk befästning utan kungligt residens men de katolska monarkerna inrättade ett sådant på befästningsområdet. Vi hade inga höga förväntningar och trodde nog mest att vi skulle få se en massa stenhögar. Vi blev mycket positivt överraskade av vad vi fick se!

Utsikten från borgen var även den fantastisk

Alcazaba de Almería

Cabo de Gata ligger vid Costa de Almerías sydöstligaste udde. Vackert landskap men några sälar såg vi inte.

På söndagen var det dags för en tur upp till bergen för att besöka Granada. Vi hade turen att få de två sista biljetterna till Alhambra den dagen och vädret var perfekt för en utflykt, soligt och varmt.

Alhambra betyder det röda (fortet/borgen). Läget är strategisk uppe på en kulle över Granadadalen och man tror att där har legat ett fort redan innan morerna kom till dit och byggde den borg som än i dag ligger på platsen. Den moriska Nasridddynastin byggde vackra palats bredvid den gamla borgen från mitten av 1200-talet och de är än idag de vackraste byggnaderna i Alhambra. Granada var det sista moriska fästet på den Iberiska halvön. År 1492 jagade Isabella och Ferdinand ut de sista morerna och övertog Alhambra.

Vi började i Generalife, som är ett palats med en fantastisk trädgård och utsikt över Alhambra. Under morisk tid var det ett jakt- och sommarhus.

Vi fascinerandes av det sinnrikt konstruerade vattensystem som rinner överallt, bland annat bredvid trappor. Det var viktigt för morerna, som var ett ökenfolk, att alltid ha vatten tillgängligt.

TATO MOTA var Isabella och Ferdinands motto. Det står för "Tanto Monta El Rey como la Reina" och betyder att kungen sitter lika säkert i sadeln som drottningen.
Isabella av Castilien var överlägsen Ferdinand av Aragonien som regent, inte minst politiskt, men de delade på makten genom sitt äktenskap.

Alhambra består av flera olika palats och trädgårdar samt Acazaban längst ut på kullen. Vi hade en kunnig guide som lotsade oss genom området och berättade om de fantastiska världsarven som vakat över Granada i över tusen år.

Alcazaban med utsikt över Generalife, Nasridpalatsen och Karl Vs palats samt Alcazabans borggård.

Nedanför Alcazaban breder det moderna Granada ut sig

Utsikt mot Sierra Nevada från Alhambra

Granatäpplet har, förmodligen, gett Granada dess namn.
Nasridpalatsen är ett exempel på den islamiska arkitekturen när den var som bäst.

Lejongården är kronan på verket. Fantastiskt vacker med sin fina lejonfontän och de rikt utsmyckade rummen som vetter ut mot innergården.

Takmålningar, trädgårdar och badanläggning i Nasridättens vackra palats

Nästa dag skulle hyrbilen tillbaka till Malaga så vi passade på att titta närmare på Costa del Sols huvudstad. Vi hann med katedralen och Picassomuseet innan vi behövde ta bussen tillbaka till Almerimar.

Katedralen i Malaga

Picassomuseet var väldigt intressant

Malaga har så mycket mer att ge så vi kommer tillbaka!

När man är i Almerimar ska man inte missa ett besök på Clisol, en av grönsaksodlingarna. Den är ett av de småföretag som säljer bland annat tomater till ICA och den drivs av Lola med familj. De har visningar varje vecka så vi cyklade dit och hamnade med ett stort gäng svenska golfare. Väldigt intressant att höra Lola berätta bland annat om hur man använder insekter i stället för bekämpningsmedel men inte får kalla odlingarna för ekologiska eftersom man odlar i krukor.

På Clisol Turismo Agrícola

En bild från en grillkväll i november med Snedseglarna i Almerimar får avsluta del 1 av vår tid i vinterhamnen. På Luciadagen tog vi flyget hem för att fira jul med våra familjer.