Balearerna del 3 Mallorca

Vi fortsätter berättelsen om vår segling på Balearerna sommaren 2024. Från Ibiza seglade vi över till Mallorca, en ny ö för oss båda, om man inte räknar med en kort solsemester för Claes för 50 år sedan.

Palmas katedral La Seu med Gaudís fantastiska altarkrona.

Överseglingen från Ibiza tog ca 8 timmar i svaga vindar. Det blev alltså en hel del motorgång eftersom vi inte vill närma oss en främmande kust i mörker. Vi hade siktat in oss på Santa Ponsa som vi hade blivit rekommenderade av våra vänner i Almerimar.

Santa Ponsa är en smal vik med ett par väl utprickade grundflak i mitten. De flesta ankrar söder om grunden eftersom det går en del trafik med turbåtar på nordsidan. Vill man gå iland kan man låsa fast sin dinge vid en betongkaj nära turbåtarnas pir. Därifrån tar man trappan upp till turistgatan och hittar snabbt en mataffär bland alla brittiska pubar och asiatiska turistaffärer.

Skönt för oss långseglare när det funkar så smidigt som i Santa Ponsa! Ankarviken är alltså bra på många sätt men inte riktigt vår favorit på Mallorca. Trots det skulle vi komma tillbaka fler gånger under sommaren innan vi fortsatte öster ut. Den här första vistelsen räknade vi med att bli liggande i ca en vecka och göra en del sightseeing mellan underhållsarbetena.

Santa Ponsa

Efter några dagar tog vi bussen in till Palma. Vi hade bokat en rundtur i gamla stan och katedralen, La Seu, som är en av Palmas mest besökta sevärdheter. Den är byggd i gotisk stil och är en av de största helgedomarna i Europa. Rosettfönstret, som syns högst upp i högra hörnet på blogginläggets omslagsbild, är ett av världens största och har en diameter som är lika stor som Andante är lång, 12 meter!

Kung Jaume I seglade år 1229 till Mallorca för att befria ön från morerna. Han hamnade i en storm och lovade att prisa Gud på bästa sätt bara han och hans mannar kom fram helskinnade. Det gjorde de och de besegrade även morerna. För att hålla sitt löfte till Gud, rev han en moské och planerade ett storslaget katedralbygge på moskéns grund.

I början av 1600-talet var katedralen färdig. Andra hälften av 1800-talet renoverades den efter en jordbävning 1851 och år 1904 anlitades Antoni Gaudí för att ta över arbetet. Han arbetade där i 10 år innan han återvände till Barcelona och lämnade över Palmajobbet till sina lärjungar.

På senare år, 2000-talet, har den mallorcanske konstnären Miquel Barceló moderniserat De Heliga Sakramentens kapell till höger om altaret. Han har skapat ett undervattenstema med lite Gaudí möter 2000-talet-vibbar. Det har varit en smula kontroversiellt.

Bilder från Palma med den stora katedralen som dominerar hamnen. Vår guide, i de orange kläderna, berättade att ögruppen Balearerna fått sitt namn från det indoeuropeiska ordet Bhel, ursprunget till det svenska ordet boll. De tidiga invånarna utvecklade stenslungning med runda stenar som fruktade vapen för jakt och försvar. Statyn föreställer en man med stenslunga.

Vid vårt besök var katedralen smyckad för bröllop. Det är lång kö för att få gifta sig i den vackra katedralen.

Barcelós nutida tolkning av havet med inspiration av det evangeliska miraklet med brödet och fiskarna.

Gamla stan med sina trånga gränder och biskoparnas trädgård.

Under helgen fick vi en dos Calima över oss. Regn och ett lager sand på båten men det går att fixa med däcksspolslangen som vi använder till ankaret. Väldigt bra idé, tyckte vi, tills länspumpen började gå. Läckage någonstans, det får bli ett vinterjobb och sattes upp på listan. Värre blev det måndag morgon när vi upptäckte att vårt kylskåp lagt av! Tur att vi har ett extra, portabelt kylskåp men nu var det slut på kylda drycker. De fick inte plats.

Wind låg också i viken och vi var på väg åt samma håll, norrut utefter Mallorcas västkust. Framåt torsdagen hade det trista vädret försvunnit och vi motorseglade till Port de Sóller medan Wind kom efter nästa dag. Vi hade bokat plats i PortsIB-marinan och hittat en lösning på vårt kylskåpsproblem. Med hjälp av Jakob, som installerade vårt kylskåp 2016, kom vi fram till att det var en gasläcka. Vi fick tag på en kille som kom ombord och fyllde gas. Voilà, det funkade!

Mallorcas västkust är så vacker med sina höga berg som sluttar brant ner i havet. Tyvärr var det ingen vind så det blev motorgång.

Port de Sóller

Vi blev kvar i Port de Sóller i nästan en vecka men då låg vi även för ankar i viken. Tillsammans med Maria och Jonas åkte vi spårvagn in till Sóller, en mysig liten stad. Där åt vi en god lunch, besökte kyrkan och vandrade runt i de trånga gränderna.

På utflykt i Sóller med Maria och Jonas.

När det gällde att vandra genom citronlundarna upp till Fornalutx var det bara 50% av besättningen på Wind respektive Andante som var intresserade. Alltså blev det en bussresa fram och tillbaka. Det första vi såg när vi klev av bussen i Fornalutx var ett surdegsbageri. Jippie, äntligen! Så gott! Men först tog vi en tur i den pittoreska byn.

Fornalutx med sina smala gränder och hänförande utsikt över bergen och citrusodlingarna.

Solnedgång i Port de Sóller

Några dagar senare gick vi vidare mot Mallorcas nordsida. Det vackra vädret var borta och något var på gång i luften. I höjd med Cap Formentor såg vi att solcellerna blivit sandiga. När vi ankrat i Pollensabukten syntes ett stort, rosa moln på himlen. En Calima var på ingång.

Vid Cap Formentor var våra solceller sandiga men det skulle bli värre! Väl i Port de Pollensa såg vi tydligt det stora sandmolnet på himlen.

Sommarsolståndets morgon vaknade vi upp i en sandlåda, bokstavligt talat. Båten var full av sand och lera. Det var bara att börja sanera så att Andante kunde bli fin till nästa dag, midsommarafton.

Det tog tid men till slut hade saneringspatrullen fått bort det värsta.

Natten till midsommarafton visade sig högre makter oss behjälpliga med ett härligt, sandfritt regn. Det betydde i och för sig att all sand från riggen rann ner på däck men det var ingen ny sand i alla fall. Vi tackade för det!

Vi fick en fin midsommarafton med mycket vind men blå himmel. På kvällen dukade Maria upp en härlig midsommarbuffé på Wind. Vilken minne den kvällen blev!

Andante i finkläder på midsommarafton

Vi fick ihop till en riktigt fin midsommarbuffé ombord på Wind. Därefter grillat med en god sallad.

Solen gick ner över bergen i väster och månen steg upp på andra sidan viken. Det blev en väldigt trevlig kväll som hann bli sen innan vi kom tillbaka hem till Andante.

Nästa morgon styrde vi österut till Menorca. Men det får bli nästa blogginlägg.